Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail naar info@installatiemonitor.nl en u ontvangt zo spoedig mogelijk een reactie. 

Loopt het monitoringstraject door als er iets verandert in mijn energie-aansluiting?

Als u verhuist, een nieuwe meter krijgt of als er andere wijzigingen in uw aansluiting zijn, zal het uitlezen automatisch een foutmelding geven. Wij stoppen dan direct uw deelname, of nemen per e-mail contact met u op om eventueel aanvullende toestemming te verkrijgen. Bijvoorbeeld om een nieuwe energiemeter te mogen uitlezen.

Wat moet ik doen als ik mijn deelname wil stopzetten?

Vul het afmeldformulier in en binnen enkele werkdagen wordt het uitlezen van uw meter beëindigd. De uitgelezen data die we tot dan toe hebben verzameld, is dan al anoniem opgeslagen en wordt nog wel gebruikt. Uw persoonsgegevens worden direct vernietigd.

Hoe lang loopt het onderzoek?

Het project loopt tot en met 30 juni 2026. Hoe meer stookseizoenen er gemonitord kunnen worden, hoe representatiever de data is. Uitzonderingen, zoals een extreem koude winter, kunnen dan immers gecorrigeerd worden.

Kan ik mijn eigen verbruik inzien?

Nee, dat is niet mogelijk. Omwille van privacy worden de meetgegevens apart van uw contactgegevens opgeslagen. Het is dus niet te achterhalen welke gegevens bij uw adres/huishouden horen. Wel is het mogelijk jaarlijks een benchmarkrapport te ontvangen. Hierin kunt u bijvoorbeeld zien hoe uw energieverbruik is veranderd in vergelijking met de situatie zonder warmtepomp en hoe uw warmtepomp presteert ten opzichte van warmtepompen in vergelijkbare typen woningen.

Wat gebeurt er na afloop van het onderzoek met mijn gegevens?

Alle verzamelde gegevens worden direct bij het uitlezen van de slimme meter geanonimiseerd. Na afloop van het onderzoek, worden uw adresgegevens, contactgegevens en EAN-code van de slimme meter uit de database verwijderd.

Ik heb geen slimme meter, kan ik toch meedoen?

Nee, om te kunnen monitoren wordt gebruikgemaakt van de slimme meter in uw meterkast. Uit deze meter kunnen ieder kwartier de meterstanden voor elektriciteit uitgelezen worden en ieder uur de standen voor aardgas.

Wat is ISDE?

De Rijksoverheid stimuleert Nederlandse huishoudens minder gas te gebruiken en meer duurzame warmte. Dit bespaart energie en brengt de CO2-uitstoot terug. Sinds 2016 verstrekt de overheid subsidie op warmtepompen via de investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE). De hoogte van deze subsidie hangt af van het type warmtepomp en het vermogen van de warmtepomp. Kijk hier voor meer informatie.

Ik wil meedoen, maar kan de meldcode van mijn apparaat niet terugvinden. Wat nu?

Heeft u een e-mail ontvangen voor deelname aan het onderzoek, dan vindt u daarin de ISDE-meldcode van uw warmtepomp. Als u de meldcode niet (meer) weet of kunt vinden, kunt u het merk en type van uw warmtepomp zelf invullen op het aanmeldformulier.

Ik heb geen ISDE-subsidie ontvangen. Kan ik toch deelnemen aan het onderzoek?

Ja, iedereen die een werkende warmtepomp – die recent is geïnstalleerd – en een slimme meter in huis heeft, kan deelnemen aan het onderzoek. U kunt zich hier aanmelden.

Ik doe mee aan het onderzoek, intussen is de samenstelling van mijn huishouden gewijzigd. Moet ik dit doorgeven?

Nee, u hoeft wijzigingen aan uw woning of in uw gezinssituatie niet aan ons door te geven.

Ik heb verkeerde informatie/gegevens doorgegeven, kan ik dit nog aanpassen?

Nee, dit is helaas niet mogelijk. De gegevens worden na aanmelding opgeslagen in onze database en daaraan koppelen we vervolgens de data uit uw slimme meter. Dit is een automatisch proces en het is dan ook niet mogelijk aanpassingen te doen.

Kan ik zelf data aanleveren?

Nee, dat is niet mogelijk. Het proces is geautomatiseerd en we kunnen geen extra data toevoegen. We hebben de data die uit de slimme meter komt nodig.

Bent u onlangs verhuisd en heeft de aangemelde woning voor Installatiemonitor een nieuwe bewoner?

De deelname aan Installatiemonitor wordt automatisch stopgezet. Installatiemonitor mag alleen data ophalen als de naam van de bewoner overeenkomt met de naam op het huidige energiecontract.

Hoe gaan jullie om met mijn persoonlijke data?

Wij nemen uw privacy serieus. In onze privacyverklaring kunt u nalezen welke gegevens we verzamelen, hoe we die (anoniem) opslaan en hoe u uw deelname stop kunt zetten. We houden ons tijdens dit project aan de gedragscode voor het uitlezen van slimme meters. Klik hier voor meer informatie.

Welke organisaties nemen deel aan dit project?

De initiatiefnemers zijn Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Netbeheer Nederland en Techniek Nederland. Het onderzoek wordt uitgevoerd door BDH.